No kāda vecuma piedāvāt bērniem planšeti?
Tehnoloģijas un ekrānierīces aizņem ne tikai arvien vairāk mūsu laika, bet arī ietekmē dzīvesstilu un to, kā veidojas vecāku un bērnu attiecības. Tēma, no kāda vecuma bērnu iepazīstināt ar planšeti, ir populāra ekspertu un vecāku diskusijās, jo parāda, ka “novilkt” robežas un radīt līdzsvaru starp bērnu attīstību veicinošām aktivitātēm un jēgpilnu ekrānlaiku var būt sarežģīti. Tas ir objektīvi, jo bērni iespaidojas no saviem vecākiem un noteiktie laika limiti, kas atvēlēti ekrānierīcēm, lielā mērā attiecas uz visiem ģimenes locekļiem.
Spēja izprast un izmantot tehnoloģijas jau kādu laiku nav tikai vēlamā prasme, bet gan nepieciešamība. Jaunajai paaudzei datori un digitālās tehnoloģijas ir dabiska vide. Mainās nodarbinātības tendences, un jau šobrīd vairāk nekā 92% vakanču ir nepieciešamas digitālās prasmes. Datorpratība nozīmē daudz vairāk par sērfošanu internetā vai datorspēles, tā ir izpratni par datoru darbību un programmēšanas pamatzināšanas, kas tālāk paver ceļu radošumam, sadarbībai un izpētei - galu gala tā ir atslēga uz neierobežotām izglītības un nodarbinātības iespējām nākotnē.
Skolās portatīvie datori un mācību planšetes ir kļuvušas par standarta aprīkojumu. Visā pasaulē datormācība un programmēšana ir stundu sarakstā, un ļoti drīz pamatapmācība varētu notikt jau bērnudārza vecākajās grupiņās.
Laipojot starp iespējām un riskiem, ko rada tehnoloģijas, paraudzīsimies, kādas ir priekšrocības, ja bērnus ar tehnoloģijām iepazīstina agrā vecumā.
1. Kognitīvā attīstība
Kognitīvās attīstības pamatā ir problēmu risināšanas prasmju uzlabošana. Bērniem veidotas datorspēles ar mīklām un uzdevumiem liek domāt un pastāvīgi atrast problēmas risinājumu. Tādējādi tiek attīstīta kritiskā domāšana un trenētas problēmu risināšanas spējas.
Datori attīsta arī radošumu. Grafiskās planšetes ar digitālām zīmēšanas programmām (piedāvājumu meklējiet šeit) un mūzikas komponēšanas programmatūra paver bērnam iespēju radīt savu mākslu un mūziku, to saglabāt un pat dalīties ar to.
2. Sociālā attīstība
Datoriem ir arī būtiska loma saziņā un sadarbībā. Koprades platformas ļauj bērniem veidot kopīgus projektus, un viņi iemācās:
- Dalīties ar idejām
- Deliģēt uzdevumus
- Cienīt cita darbu
Kopdarbība attīsta prasmi strādāt komandā un veicina empātiju – īpašību, kas ļoti svarīga, lai turpmākajā dzīvē veidotos siltas un cieņpilnas attiecības ar citiem cilvēkiem.
3. Izpratne par pasauli un tās daudzveidību
Datori uzlabo izpratni par dažādām kultūrām, pasaules uzbūvi, dabas parādībām, kultūrvēsturiskiem notikumiem. Tādējādi tiek pieņemta pasaules daudzveidība un veicināta iekļaušana un iecietība.
Agrīna tehnoloģiju izmantošana ir saistīta iespējamām veselības problēmām un traucētu bērna dabīgo attīstību. Daudzie pētījumi par datora un televizora satura skatīšanās ietekmi uz bērna attīstību konstatējuši, ka bērni līdz divu gadu vecumam neuztver ekrānā redzamo saturu. Tāpat bērnam ir jābūt pietiekami attīstītai smalkai motorikai (rokas pirkstu kustībām), lai varētu pareizi lietot viedierīču taustiņus. Parasti tas notiek 2 līdz 3 gadu vecumam. Tādējādi diezgan droši var apgalvot, ka bērns līdz divu gadu vecumam no ekrāna nekādu informāciju iegūt nespēj, un ar viedierīci pavadītais laiks ir zaudēts laiks viņa attīstībai.
Sākot no divu gadu vecuma, izvēloties bērna vecumam atbilstošu viedierīču saturu, kam ir skaidrs izglītojošs vai izklaidējošs mērķis, kas var veicināt bērna valodas attīstību un mācīšanās prasmes, var sākt apgūt pirmo digitālo ierīci. Visbiežāk tā ir bērnu planšete, ar nosacījumu, ka saturs ir interaktīvs (bērns piedalās, ne tikai vēro) un bērns pie viedierīces darbojas ierobežotu laiku kopā ar pieaugušo.
Raksts apskatīts : 231 reizes.